Analyse nr. 2 - CO2-reduktioner på vej i transporten

Den danske regering har lanceret et ambitiøst reduktionsmål for Danmarks CO2-reduktioner i 2020 på 40 procent i forhold til 1990. Energiaftalen fastlægger en række konkrete tiltag samt rammer for de mange løsninger, der skal til. Dog udestår en manko på 5,9 procentpoint, svarende til 4,1 millioner tons CO2-ækvivalent. Det er oplægget fra regeringen, at de især skal findes udenfor den kvotebelagte sektor, det vil sige indenfor transport, landbrug og individuel opvarmning.

Dansk Energi har regnet på det tekniske potentiale for CO2-reduktioner i vejtransporten frem mod 2020. Det giver et fingerpeg om, hvilke overordnede virkemidler, der kan bane vejen, samt de barrierer, der kan hindre forandringen.

Beregningerne viser, at der er et samlet potentiale i vejtransporten på over en tredjedel af den reduktion af CO2-emissioner, som udestår. Det kræver dog, at man aktiverer en bred palet af løsninger – både ved at forbedre den nuværende vognpark, ved at forbedre de nye køretøjer med fossile brændsler – og endelig ved at satse på alternative drivmidler – som eksempelvis elbiler – i vejtransporten fremover. Indsatsen skal både spænde over personbiler og den tunge vejtransport.

Udgivet
2012