Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

DEN DANSKE ENERGIMODEL

NRGi vil længere ind under huden på ejerne

Kendskab giver loyalitet og øget engagement over for den fælles virksomhed. Sådan lyder ræsonnementet i NRGi, der nu sætter gang i en kampagne, der skal øge bevidstheden om virksomheden og dens resultater.

Mange borgere i Århus og omegn er ikke klar over, at de er medejere af deres lokale energiselskab, NRGi.

Derfor sætter NRGi gang i en ny kampagne, der skal øge kendskabet til selskabet og bevidstheden om de resultater, koncernen skaber både for den enkelte og for fællesskabet.

– At folk kender os som selskab og ved, at de er medejere, er en forudsætning for, at de også føler en loyalitet og har lyst til at købe de ydelser, vi tilbyder, siger koncernkommunikationschef Tommy Jakobsen.

Han kom til for godt og vel et halvt år siden med erfaring fra bl.a. B&O og Lego og vil gerne have bredt NRGi’s grønne værdigrundlag ud til endnu flere af de cirka 215.000 andelshavere i bl.a. Århus, på Djursland og områdets mindre ø-samfund.

Et af midlerne er tre nye videoer, der allerede er sendt i omløb på sociale medier. De sætter fokus på 1) Forvaltningen af overskuddet bl.a. i form af årlig rabat på elregningen til alle andelshavere. 2) Støtte til lokale projekter via selskabets Værdipulje og 3) Samarbejdet med andre virksomheder, der deler NRGi’s grønne intentioner, som fx elektriske delebiler i Århus sammen med GreenMobility.

– Vi vil gerne vise, at vi tager ansvar i den omstilling, der er nødvendig for et mere velfungerende samfund og en renere planet, og derfor er elektrificeringen og reduktionen af vores hjemlige CO2-udledning helt grundlæggende elementer i samtlige aktiviteter, som koncernen har del i, siger Tommy Jakobsen.

➤ Se videoen 'NRGi giver rabat til andelshaverne' på Facebook 

NRGi har forretninger inden for energi, infrastruktur og det byggede miljø. NRGi udbetaler en del af koncernens overskud i form af rabat på nettarifferne, ligesom der også arbejdes med en værdipulje til innovative projekter i forsyningsområdet.

De forretninger kan alle andelshavere være med til at påvirke. Helt grundlæggende ved at være bevidste om medejerskabet og tage del i valgene til repræsentantskabet, der er selskabets øverste organ. Og også gerne ved selv at stille op som én af de 100 repræsentantskabsmedlemmer, der vælger bestyrelsen blandt sine medlemmer. Valgperioden for distriktsrepræsentanterne er forskudt, således at der hvert år holdes valg i et af fire valgdistrikter.

Idéer & refleksioner om aktivt ejerskab. Inspiration til bestyrelser i energibranchen
Politikpapir

I dette katalog præsenteres en række idéer og tanker, som kan styrke dialogen og forståelsen af, hvad aktivt ejerskab er – og hvad det kan blive. Målet er at give inspiration til bestyrelser i energibranchen.

Udgivet
2019

– Grundlaget for hele vores andelshavermodel er kendskab til os og vores grønne værdier. Det taler stærkt til mange og især til yngre mennesker, som vi gerne vil have engageret stærkere i vores virksomhed, siger Tommy Jakobsen.

Grundlaget for hele vores andelshavermodel er kendskab til os og vores grønne værdier.
Tommy Jakobsen, koncernkommunikationschef, NRGi

Kampagnen indeholder foruden videoerne også et annonceringsspor. Det italesætter Værdipuljen med konkrete projekter, der har fået støtte, opfordrer andelshaverne til at stemme til valgene eller stille op og forklarer, hvordan overskuddet flyder tilbage til alle i form af rabat på elregningen. Sporet er planlagt med nedslagspunkter hen over året, lige som det er planen at søsætte nye initiativer, når året er omme.

Tommy Jakobsen håber naturligvis at kunne se budskaberne forankres blandt andelshaverne i de årlige kendskabsmålinger.

– Vi måler kendskabet og holdningen til at være andelshaver hvert år, og så ser vi naturligvis også gerne, at vi kan løfte stemmeprocenten, når der er valg til repræsentantskabet, siger han.

GOD SELSKABSLEDELSE

Bestyrelser og repræsentantskaber med kvinder og mænd i både yngre og ældre aldersgrupper er en stor styrke, når man driver...

Nyheder direkte i din indbakke?